Zázračná moc úsmevu v čase epidémie (RECENZIA na knihu Léčivá moc smíchu – MUDr. Karel Nešpor, CSc.)

Sme zahltení negatívnymi správami. Hans Rosling, vo svojej inak nadmieru pozitívnej knihe Moc faktov na adresu médií napísal: „Strach, ktorý kedysi pomáhal našim predkom prežiť, dnes pomáha novinárom udržať si prácu.“ Média nám predkladajú značne negatívny obraz o svete a to ďalej (in)formuje naše každodenné myslenie. Táto recenzia však nie je o kritike médií.

„Humor je to, keď sa aj napriek tomu usmievate.“

-Nemecké príslovie

Ako tínedžer som hltal motivačnú literatúru s nádychom „ezoterična“. Každá „kvalitná“ motivačná literatúra nás musí uistiť o tom, že máme život pevne vo svojich rukách a všetko záleží len od spôsobu nášho zmýšľania. Nebudem tu vysvetľovať, prečo to v skutočnosti takto ideálne nefunguje. Autori nás uisťujú, že zmena myslenia zmení naše vyžarovanie a aj svet bude k nám odrazu prístupnejší. Každý, kto to aspoň trochu skúšal vie, aké náročné je zmeniť myslenie, asi ako keď niekomu povieme, aby schudol.

Po rokoch sa mi dostala do rúk kniha od MUDr. Karela Nešpora Léčivá moc smíchu, ktorá odvolávajúc sa na vedecké výskumy prišla s prevratnými zisteniami. Akými? Vedecká komunita skúmala vplyv úsmevu a smiechu na mozog a zistila, že samotný úsmev (mimické svaly) stimuluje nervové zakončenia ovplyvňujúce našu náladu. Smiech podstatne mení elektrickú aktivitu mozgu a má veľké množstvo pozitívnych účinkov na naše zdravie. Smiech znižuje sekréciu kortikoidov (hormónov vylučovaných počas stresu) a stimuluje pozitívne imunitu. K. Nešpor vyvracia v knihe klasický model: Buďte pozitívny a budete šťastný a nahrádza ho modelom: Usmievajte sa a pozitívna nálada príde. Každý to poznáme, aké náročné je kontrolovať vlastnú hlavu. Mozog si niekedy žije vlastný život, analyzuje si niečo a my sa zastavíme a čudujeme, kto to vlastne rozmýšľa. Naše emocionálne a myšlienkové nastavenie však vieme ovplyvniť úsmevom, ktorý – expresívne povedané – mobilizuje náš mozog. Mozog eviduje, že mimické svaly signalizujú pozitívne naladenie (usmievam sa) a začne „preľaďovať“ myšlienky a emócie.

Od prvých strán kniha obsahuje návody a techniky ako na úsmev. Nešpor dokonca prináša vlastnú typológiu úsmevov, ktoré môžete skúšať, keď sa na Vás nikto nepozerá 🙂 V knihe nájdete niečo, čo možno nazvať filozofiou úsmevu. Výklad je doplnený o vtipné vsuvky, citáty či príbehy, ktoré zvýrazňujú hlavnú tému: USMIEVAJTE SA.

Vo Francúzsku je protizákonné pomenovať prasa Napoleon a v Anglicku je protizákonné umrieť v parlamente 🙂

Ak by nebol v závere zoznam použitej odbornej literatúry, ani by ste nepovedali, že autor je uznávaný lekár a autor mnohých odborných publikácií (napr. Sebeovládaní – 2015, odkaz tu; Duševní pružnost v každodenním životě – 2015, odkaz tu). Možno vám nie vždy sadne štýl knihy, ale z hľadiska posolstva ide o dôležitú publikáciu na našom trhu, ktorá hlása jednoduchú radu postavenú na serióznych výskumoch – ak sa začnete usmievať, vaša nálada aj vaše zdravie sa začne meniť.

Ak patríte ako ja k ľuďom, ktorí v genetickej lotérii vyhrali prevažne vážny výraz, odporúčam praktizovať rady a návody z tejto knihy. Titul vyšiel už v niekoľkých vydaniach a je pravidelne vypredaný, takže odporúčam si zadovážiť výtlačok čo najskôr, kým nebude opäť nedostupný.

„Keby som sa nesmial, myslím, že by som už zomrel.“

– Abraham Lincoln

Prebiehajúca epidémia má popri negatívnych dôsledkoch na naše zdravie a ekonomiku negatívny dopad aj na psychiku. Média nás každodenne intoxikujú negatívnymi správami produkujúcimi stres, strach a negatívne emócie. Na to nie je ani potrebná epidémia. Úsmev, humor a dobrá nálada sú ideálnou prevenciou pred oveľa rozšírenejším vírusom, ktorým sme nakazení takmer všetci – negatívnymi emóciami, strachom a hnevom z toho, čo sa navôkol nás deje.* Knihu odporúčam každému, kto chce skutočne začať zmýšľať pozitívne a urobiť niečo pre svoje zdravie bez toho, aby musel uveriť v nepodložené tvrdenia či pseudovedu.

PantaRhei.sk knizne pribehy

Bibliografické údaje:

Autor: Karel Nešpor
Vydavateľstvo: Vyšehrad
Rok vydania: 2017
Počet strán: 176
Väzba: mäkká
Jazyk: český

Knihu Léčivá moc smíchu si môžete objednať tu

Obrázok je ilustračný

*Autor nezľahčuje riziká spojené s ochorením covid-19 ani odporúčané zdravotné opatrenia. Zámerom bolo poukázať na negatívne a doslova škodlivé následky každodenných negatívnych medializovaných správ na psychiku a emocionálne nastavenie ľudí. O škodlivých následkoch negatívnych správ na ľudské psychiku existuje mnoho odbornej literatúry

Podeľte sa o svoje myšlienky