Umenie obyčajného života Šunmjó Masuno recenzie

RECENZIA – Umenie obyčajného života (Šunmjó Masuno)

„Musíme sa zo všetkých síl snažiť nepremrhať ten krátky čas, to „mihnutie oka, ktoré sme dostali.“

Šunmjó Masuno

Ak máte radi knihy zamerané na sebarozvoj a motiváciu, vydavateľstvo Ikar nedávno vydalo knihu Umenie obyčajného života japonského zenového mnícha a návrhára zenových záhrad Šunmjó Masuna. Knihu som letmo zbadal v kníhkupectve a inštinktívne siahol po nej, akoby som práve po ňu prišiel.

„Život je plný šťastia a nešťastia, ale každý jeden deň sa tešte, že žijete. Život vám pretečie medzi prstami.“

-Šunmjó Masuno

Kniha obsahuje 100 myšlienok, ktoré môžete prečítať naraz (neodporúčam, ale sám som to urobil), alebo vyhradiť si jednu myšlienku na deň. Názov knihy odkazuje na obyčajnosť a autor tejto svojej téze prispôsobuje aj štýl a spôsob spracovania knihy. Neočakávajte prevratné myšlienky z motivačno-ezoterických kníh sformulované tak, že sa vám zježia chlpy na tele. Kniha je až provokatívne jednoduchá a to je jej najväčšie pozitívum a súčasne pre niekoho aj negatívum. Ako ľudia však v bežnom živote nezlyhávame vo veľkých veciach ako je záchrana sveta, ale hlavne v maličkostiach hromadiacich sa postupne, až ich máme po krk a zistíme, že aj odložiť si topánky po príchode domov z práce či žuť jedlo a vedieť o tom, predstavujú skutočný problém.

„Nežeňte sa za oblakmi, nikdy ich nechytíte.“

-Šunmjó Masuno

Jednou zo stredných myšlienok knihy, typických pre východnú filozofiu a zen obzvlášť, je jednoduchosť/obyčajnosť obsiahnutá v bežnom živote. Západný štýl nám predkladá „veľké osobnosti“, „veľké činy“ a „veľké očakávania“ od života, čo nás stavia neustále do napätej situácie, keď sme nútení priznať, že naše životy ani náhodou nie sú také „bombastické“ a veľké ako sa nás mediálna propaganda snaží presvedčiť. Každodenný život je až prozaicky plný obyčajných chvíľ ako sú raňajky, ranná hygiena, objatie milovanej osoby, poliatie kvetov či výber oblečenia. Táto „obyčajnosť“ je prirodzená a v nej pramení jej krása aj veľkosť. Šunmjó Masuno nám vo svojich krátkych glosách pripomína, aby sme na krásu jednoduchosti, každodennosti a obyčajnosti nezabúdali.

„Keď sa zvečerí, chvíľu hľaďte na oblohu. A precíťte vďačnosť za ďalší prežitý deň. Takáto chvíľa vám zahreje ducha.“

-Šunmjó Masuna

Siahnite po tejto knihe a uvedomte si, že v skutočnosti sa niet kam stále náhliť, dosahovať nebesá, že nie sme stroje naprogramované na výkon a produkciu.