Ako splniť novoročné predsavzatia a nezlyhať (nad knihou Atómové návyky)

Semienkom každého návyku je jedno drobné rozhodnutie.

– James Clear

Rok čo rok sa opakuje podobný scenár. Príde január, zaplnia si fitnescentrá (teraz pre opatrenia výnimočne nie), stanovia sa monumentálne ciele, nakúpia sa motivačné knihy a… Rok prejde, príde opäť január a cyklus sa opakuje. Čím to je, že nie sme schopní držať sa svojich predsavzatí? Prečo strácame motiváciu a začneme si namiesto cieľov vytvárať výhovorky? Ako si vybudovať návyky a udržať ich „pri živote“?

Touto aj ďalšími témami sa zaoberá kniha Jamesa Cleara Atómové návyky. Ide o vynikajúco napísanú knihu s množstvom praktických rád založených na odborných výskumoch bez zbytočného motivačného pátosu a klišoidných záverov. Po jej prečítaní sa z vás nestane Bill Gates ani Elon Musk, no možno urobíte prvé kroky k tomu, aby ste sa vo svojom živote posunuli. Pretože na malých a postupných krokoch záleží.

Vybral som pre vás niekoľko typov z knihy, ktoré pomohli mne v mojom sebarozvoji a umožnili mi zmeniť niektoré negatívne návyky. Možno sa niektorými inšpirujete a motivuje vás to vyskúšať niektoré:

  1. Formulujte čo najkonkrétnejšie ciele/plány – Sme bytosti, ktoré potrebujú čo najkonkrétnejšie informácie. Ak chcete začať cvičiť, neformulujte cieľ „chcem začať cvičiť“. Odborníci zistili, že keď sú naše ciele formulované neurčito a abstraktne, necítime motiváciu ich realizovať. Konkrétnosť našu snahu zhmotňuje a umožňuje nášmu mozgu ľahšie si pamätať, čo sa má urobiť. Príklad: V pondelok idem cvičiť od 8:00 – 9:00 prsia, biceps a kardio.
  2. Návyk spájajte s odmenou – Ako deti sme za úspechy dostávali rôzne odmeny. Hoci sme vyrástli, naše dospelé mozgy sú stále nastavené na systém odmeňovania. Bez odmeny a pocitu príjemnosti sa zvyk len ťažko podarí integrovať do každodenného života. Ak chcete napríklad vstávať skôr (o 6 alebo o 5), zo začiatku nemôžete po prebudení začať s prácou. Musíte sa patrične odmeniť za to, že ste vôbec vstali. Doprajte si preto niečo, čo vás poteší a až potom začnite s povinnosťami.
  3. Návyk musí byť ľahký – Ľahšie dosahujeme menšie a skromnejšie ciele ako veľké. Ak si stanovíte, že do dvoch mesiacov schudnete 20kg, môžete sa pripraviť na sklamanie. V spoločnosti, kde sme nastavení na okamžité zmeny a uspokojenie našich potrieb a chcenia, je veľmi ťažké rešpektovať postupnosť zmien návykov. Chceme všetko hneď a teraz. Tak to však v realite nefunguje. Minimum ľudí dosiahne svoje veľké ciele. Ak chcete začať niečo meniť, choďte schod za schodom. Lepšie navštíviť fitnescentrum dvakrát za týždeň jednu hodinku ako s ním skončiť úplne pre nerealistické plánovanie.

Tieto tri rady sú len zlomkom z desiatok praktických a funkčných metód ako integrovať vo svojom živote nové návyky a udržať si z nich radosť. Kniha Atómové návyky bola pre mňa jednou z najkvalitnejších kníh roku 2020, ktoré sa mi dostali do ruky a vrelo ju odporúčam každému.

,,Skutočná zmena správania je aj zmenou identity.“

– James Clear

Základná charakteristika knihy:

Ak vám padne zaťažko meniť návyky, problém nie je vo vás, ale v systéme, ktorý ste si vybrali. Neopakujete zlozvyky preto, že sa nechcete zmeniť, ale preto, že ste si na zmenu zvolili nesprávny systém. Nestúpate na úroveň svojich cieľov, klesáte na úroveň svojich systémov. S Atómovými návykmi získate plán, ktorý vám pomôže vystúpiť na novú úroveň. James Clear dokáže rozložiť komplikované témy na jednoduché prejavy správania, ktoré sa dajú okamžite zaviesť do každodenného života a práce. Čerpá z biológie, psychológie a neurovied, aby vytvoril zrozumiteľnú príručku o tom, ako docieliť, aby ste dobré návyky vnímali ako nevyhnutné a zlé ako nemožné. Čitateľov inšpiruje a pobaví aj pravdivými príbehmi zlatých olympijských medailistov, oceňovaných umelcov, úspešných podnikateľov, život zachraňujúcich lekárov a hviezdnych komikov, ktorí sa pomocou umenia malých návykov vyšvihli na vrchol svojej profesie. Atómové návyky zmenia spôsob, akým uvažujete o pokroku, a poskytnú vám nástroje a techniky, aby ste sa dokázali posunúť vyššie – či už ste športovec a chcete vyhrať preteky, líder, ktorý túži zoptimalizovať svoj podnik, alebo jednotlivec,ktorý by chcel skončiť s fajčením, schudnúť, zbaviť sa stresu či dosiahnuť trvalý úspech.

Bibliografické údaje:

Autor: James Clear
Vydavateľstvo: Tatran
Rok vydania: 2019
Počet strán: 296
Väzba: tvrdá
Jazyk: slovenský

Knihu Atómové návyky si môžete objednať tu

Zdroj obrázku: Pixabay, Tatran

Podeľte sa o svoje myšlienky